Milan - Fiorentina
Med enda en Napoli-seier i går er seier i kveldens møte med Fiorentina simpelthen et must. Vi møter imidlertid et Fiorentina som er i god form med seire i sine siste 5 kamper. Laget fra Firenze har underprestert noe i høst, og har særlig slitt med å få ballen i mål. Men det har altså sett ut til å løsne litt for Italianos gutter den siste tiden. Personlig forventer jeg meg en jevn kamp, og håper bare at Milan ikke helt har gitt opp håpet om å kunne ta igjen Napoli.
Junior Messias pådro seg en lett muskelskade i uken, og er ute av troppen. Alexis Saelemaekers er tilbake i trening etter kneskaden, men vil ikke bli å se på banen før over jul. Malik Thiaw fikk sin første sjanse fra start mot Cremonese i uken, og gjorde seg ikke bort. Han blir også å se fra start i kveld, men denne gang som erstatning for Simon Kjær, som får hvile. Antatt startoppstilling blir som følger:
Tatarusanu
Kalulu - Thiaw - Tomori - Theo
Bennacer - Tonali
Diaz - Krunic - Leao
Giroud
Tips: 2-1
Forza Milan!
.jpg)
Kanskje. Men la oss forsøke å komme nærmere en avklaring. Kanskje det er snakk om skinnuenighet.
Det kan være at jeg bruker uttrykket "å kontrollere tempo" på en feil måte. Og det finnes mer enn en måte å kontrollere tempo på, bl.a. avhengig av kampbildet. Det jeg har forsøkt å få frem er at når vi leder, og Maignan, forsvarsfireren og midtbanen fungerer optimalt i oppspillsfasen, så har motstanderlaget problemer med å holde oppe tempoet i det offensive trykket. I de siste kampene har det oftere skjedd at Tatarusanu og særlig midtstopperne bare måker ballen opp mot angrepsrekka, og vi har vært dårlige på å vinne andreballer, noe som har gjort at motstanderlaget har klart å sette oss mer under trykk (med høyere intensitet eller tempo om du vil). Du spør om jeg kan avklare forholdet mellom tempo og kontroll. Det jeg mener da er altså at når vi ikke klarer å kontrollere ballen i oppspillsfasen, så gir vi det andre laget mulighet til å holde et høyere tempo i angrepsspillet. Men du mener kanskje at dette ikke handler om tempo, men om intensitet i trykket el.l.? I så fall er jeg helt åpen for å ikke kalle det tempo. Men det er iallefall det jeg har lagt i ordet frem til nå.🙂