top of page

Kampdag

Offentlig·25 medlemmer

Dortmund-Milan

Til tross for stort spillemessig overtak, åpnet Milan årets Champions League med uavgjort hjemme mot Newcastle. Neste runding skjer på Westfalen stadion i Dortmund i morgen kveld. Der må man hente med seg poeng om håpet om avansement skal holdes levende en stund til. Det blir ingen lett oppgave å løse. Dortmund har ikke tapt hjemme i CL siden november 2021. Dortmund er på mange måter et lag som ligner Milan: offensivt balansert og med defensiv sårbarhet. Se ikke bort fra at det kan bli en målrik forestilling. Håpet er selvsagt at det skal bikke i rødsvart favør. Vi har toppnivået inne, men det gjelder å få det ut i en mildt sagt ugjestmild atmosfære.

Milans skadesituasjon handler først og fremst om at midtbaneleddet er blitt tynnet ut. Rade Krunic er ute i 3 uker, RLC i 2 uker, mens vi har flaks dersom Ismael Bennacer skal bli å se på banen før jul. I morgen ser det ut som om Pioli går for å styrke den defensive balansen med Yunus Musah i ankerrollen bak Tommaso Pobega og Tijjani Reinders. Ellers er laget som det ofte har vært. Antatt startoppstilling blir da som følger:

Maignan

Calabria - Thiaw - Tomori - Theo

Musah

Pobega - Reijnders

Pulisic - Giroud - Leao

Tips: 3-2

Forza Milan!

32 visninger
Tom Wille
Tom Wille
Oct 05, 2023

Puh! Dette var en sur uavgjort. Jeg synes dog ikke kampen under ett var en katastrofe. Første omgang var skuffende. Nølende, og full av små feil. Calabria med en katastrofeomgang. Pobega og Reijnders like bak. Leao like bak der igjen. Her synes jeg tilnærmingen var helt feil. Vi trenger seier, men gikk ut som vi skulle forsvare en ledelse. Det manglet desperasjon og et høyere press.

Jeg synes dette forandret seg drastisk i 2 omgang. Her synes jeg vi spilte en god omgang. Adli kommer inn med mye mer vertikalitet. Ingen tvil om at han skal spille fast id en rollen fremover. Vi blir så mye giftigere. Det er heller ingen tvil om at dette er siste gang vi ser Reijnders i regista rollen. Han kler ikke den. Han er best når han kan finne rom mellom midtbanen og motstanderens forsvar, der er han klasse. Spiller en meget solid 2 omgang, men det irriterer meg fortsatt at han ikke kan få den ballen i mål.. Begynner å bli mange forspilte sjanser nå. Et par ord om Musah. For et talent! Jeg synes han var vår klart beste spiller sammen med Tomori. 20 år, og uerfaren på dette nivået, men spiller med en trygghet og energi som er en fornøyelse å se på. Direkte avgjørende i 1 omgang med en fantastisk blokk på en Reus sjanse, og gjør mann jobb i alle deler av spillet. Rett og slett en motor av energi.

Tomori forøvrig i sin livs form. Kanonkamp i går igjen. Hadde en stygg feil som kunne blitt skjebnesvanger, ellers var han nær feilfri. Er en enormt god stopper når han er påskrudd, noe han har vært i stort sett hele denne sesongstarten. Bravo!

Giroud, skal og bør ikke være en starter for dette laget lenger. Bidro med null og nada i går, og bommer på en eventyrlig sjanse i tillegg. Der derfor han spiller, fordi han er giftig i boksen, er han ikke det heller, så er benken neste. Okafor viser mye fint, er mye mer mobil, rask og passer vår spillestil godt. Han vil også strekke ut motstanderne mer slik at det er mer plass til feks Leao. Er en grunn til at vi skapte mye mot slutten av kampen etter Okafor kom inn, samt at Adli tok stafettpinen lenger bak på banen.

Slik jeg ønsker at vår startoppstilling skal se ut fremover er følgende:

• Maignan- Florenzi- Thiaw- Tomori- Theo- Musah- RLC- Reijdners- Pulisic- Okafor- Leao. Dette er vår beste oppstilling. Adli veksler med Musah jevnlig.

Så til min rating for gårsdagens kamp:

• Maignan: 6,5. Tok det som var, og virket trygg, bortsett fra en farlig retur som var litt unødvendig.

• Calabria: 5,5. Gjør en særs svak 1 omgang, og ble herjet med av Malen. Noe forbedring i 2 omgang.

• Thiaw. 6,5. Meget solid, ikke like avgjørende som Tomori men gjør en god kamp. Heftig batalje med Fullkrug som ble litt 50/50 utfall av.

• Tomori: 7. Knallsolid kamp, og har noen utrolig viktige involveringer. Er mulig i sin livs form.

• Theo: 6. Mye dårlig, og mye bra. Kommer godt med offensivt, og hadde et par store sjanser, skuddet med høyre, og headingen på slutten. Men gjør mye teknikse feil med ball som gir farlige overganger. Virker til tider ukonsentrert.

• Reijnders. 6. Spilte en førsteomgang til 5-5,5, men spilte seg stort opp i 2 omgang når han fikk spille indreløper der han trives best. Nær scoring... igjen..

• Musah: 7. Som tidligere nevnt, en energibunt av de sjeldne. Liker det jeg ser veldig godt. Hadde en del feil, men rydder opp med sitt store tempo og høy oppofrelse.

• Pobega: 5,5. Utrolig mange feil med ball, jobber dog godt, og kommer på et par sugende løp som kunne blitt mål. Men holder ikke nivået generelt sett.

• Pulisic: 6. Synes han gjør en jobb defensivt når Calabria syklet så mye som han gjorde. Kom til noen innlegg, men det var ingen stor kamp dette. Mangler den lille x faktoren.

• Giroud. 5. Helt verdiløs når han ikke setter sjansene sine. Ble spist av stopperparet.

• Leao: 6,5. Startet kampen fryktelig, og virket helt uinteressert. Han har det med å starte kamper på en begredelig måte. Her har Pioli en jobb å gjøre. Våknet godt til liv etterhvert, og sto bak nær sagt alle farligheter i andre omgang.

Innbyttere.

• Florenzi: 6,5. Gjør et godt innhopp.

• Chukwueze. 5. Fryktelig lite imponert så langt. En flopp?

• Adli: 6. mangler tydelig tempo, men gjør mye bra også med ball. Veldig trygg i possesion.

• Okafor: 6. Kom på en del farlige løp.

Dette er ikke over! PSG viste seg ekstremt sårbare i går. De er jo ikek et lag, bare en gjeng individualister som sparker bal sammen. Er vi et lag i Paris og i Milano, så ser jeg ikke bort fra 4 poeng i disse to matchene.

Forza Milan!

medlemmer

© 2012 Milan Norge 

bottom of page