Milan- Inter
Neglebåndene er bitt ned til kjøttet, timene snegler seg av gårde, pulsen er ca 20 slag høyere en vanlig, man har en lett hodepine som man ofte har i stressede sitasjoner. Kroppen er i alarmberedskap. Det er derbytime! Hellige Maria for et oppgjør dette vil bli!
Jeg er temmelig sikker på at lydnivået vi vår oppleve i kveld vil være tidenes høyeste. Bannerne vil være de mest spektakulære, og Curvaen vil hoppe høyere en noensinne på tribunen. Dette blir ete eventyr og et mareritt på samme tid. Så mye angst og forventninger om hverandre.
Inter går inn i matchen med den klart best formen. De har feid Empoli, Verona, og Roma av banen i noen bunnsolide prestasjoner. Angrepet som har vært sterilt i store deler av 2023, har virkelig funnet formen, til og med utskjelte Lukaku leverer nå på et meget godt nivå. Inter er også så og si skadefrie, kun Gosens og D Ambrosio er usikre. Inter er et ganske annerledes lag en Napoli. Mot Napoli så er det mer individuell kvalitet vi møter, mot Inter er det et svært sterkt kollektivt, krydret med en voldsom fysikk, spesielt i angrepet. Det er et type lag vi sliter langt mer mot, så jeg er meget sikker på at vi må opp et nivå eller to fra Napoli kampene for å ha en sjanse her. Inter er i virkelig storform.
For vår del, så har vi vært fryktelig ujevne, men det må like mye legges på Pioli sine elendige taktiske disposisjoner. Jeg er ganske sikker på at vi hadde tatt oss greit av lag som Empoli, Cremonese, og Bologna, om vi faktisk hadde en fornuftig førsteellever fra start. Men det er ikke vits i å gråte over spilt melk. Mannen har lært, og mot Lazio spilte vi en bunnsolid match med vår førstellever. Klarer vi å spille som mot Lazio, så kan vi ha en sjanse her. Presset var særs godt, og Lazio kom ikke til noe som helst. Spørsmålet er hvilken utgave vi får se, og om Leao blir klar. Ryktene sier at en avgjørelse blir tatt i dag. Spiller han øker våre sjanser betraktelig, ikke bare fordi han er en spiller med unik X faktor, men like mye fordi Inter sin inngang rent taktisk blir annerledes. Spiller Leao, må Inter være mer forsiktige, spiller Alexis vil de nok forsøke å kvele oss tidlig og stå langt høyere med laget.
Så hvordan skal vi ha en sjanse mot dette Inter laget. Jeg har sett på noen punkter jeg mener MÅ til for at vi skal ha en sjanse:
1: Unngå innlegg fra vingbackene. Er Dimarco italias mest undervurderte spiller. Statistikkene hans i år er fantastiske, og han har vært rett og slett knallgod. Dumfries er opp og ned, men fysikken og farten hans er fryktelig vanskelig å stoppe. Kombiner dette med bevegelsene og hodestyrken til Lautaro/Dzeko, så har du oppskriften på undergangen for vår del om de får lov å stå og hamre innlegg høyt i banen. Calabria/Theo, og Diaz/Saele får en uhyre viktig jobb i kveld.
2: Konsentrasjon og posisjonering i forsvar. Mot Napoli gjaldt det å prestere 1/1 slik Calabria gjorde med bravur mot Kvicha. Mot Inter så er det enda viktigere med posisjonering og konsentrasjon. Jeg er ikke redd for Kjær og Calabria, dette er blant deres største styrker. Theo og Tomori derimot. De er knallgode fotballspillere, men de har en tendens til å bli overivrige, spesielt Tomori. Hans høye press er skjebnesvangert om det kommer mange bakromsløp bak som ikke fanges opp. Dette har vi sett mye av mot Inter, blant annet i 3-2 seieren. Inters første mål der kom på denne måten, i 3-0 tapet i supercoppa skjedde det samme. Det er essensielt at spesielt Tomori tar riktige avgjørelser i forhold til dette i kveld.
3: Individuelle ferdigheter mot Inter trebacks linje. Darmian- Acerbi- Bastoni, vinner ingen Formel 1. De er relativt trege og lite mobile, spesielt Acerbi, så det er viktig at vi tør å utfordre disse 1/1. Med Leao på banen, så hadde det blitt virkelig skummelt, med Alexis, så vil det neppe gå på ren hurtighet, men mer at kombinasjonsspillet mellom han, Diaz, og Bennacer, og Giroud sitter godt. Dette krever mye bevegelse rundt Giroud.
Dette blir et ellevilt oppgjør gutter og jenter. La oss ta en skål sammen, og bare nyte et vanvittig spetakkel i kveld!
Forza Milan!
.jpg)
Dobbelt agenten 😎
Forsiktig optimist.
Vil nok si jeg såvidt lener meg mot the Dark side 60/40