Franco Baresi er død.
Franco Baresi er død. Ved siden av Paolo Maldini Milans største legende gjennom tidene. Et stort menneske, en stor spiller, en stor kaptein, en sann bandiera. I mitt minne lever han slik Diego beskrev ham:
"Da jeg kom til Italia, var alle redde for å møte ham. I en kamp sa Michel Platini til meg:
«Hei du, nykommer - du foretrekker å drible fremfor å gi pasninger, ikke sant? La oss se hva som skjer når du møter Franco Baresi».
Jeg svarte: «Baresi? Hvem i all verden er det? Jeg skal gi ham en lekse».
To måneder senere spilte vi mot Milan på San Siro. Jeg driblet lett Carlo Ancelotti på rævva. Alt så lett ut, og jeg trodde jeg kunne score uten problemer. Plutselig kom noen bakfra og hoppet på meg. Før jeg rakk å reagere, hadde han med utrolig eleganse tatt ballen rett fra føttene mine uten at jeg merket det.
«Hvem er denne nummer seks?» spurte jeg.
Han sendte ballen til Mauro Tassotti og sa til Ancelotti, som lå på bakken:
«Overlat den karen til meg, jeg skal ordne opp med ham.»
Dette var Franco Baresi, han som spissene fryktet. Jeg skjønte at jeg hadde en eksepsjonell forsvarsspiller foran meg. Claudio Gentile prøvde å stoppe meg med spark.
Men Baresi tok ballen mellom føttene mine uten å berøre meg. På slutten av en kamp ba jeg om trøya hans og tok den på meg midt på San Paolo-stadion. Dette var min måte å vise respekt for den beste forsvarsspilleren jeg møtte i karrieren min».
En spiller som virkelig setter dagens Milan i perspektiv...
Riposa in pace, grande Capitano.
.jpg)
Så aldri Baresi selv da jeg ble Milan-fan i tiden etter han la opp, men etter å blitt litt kjent med en gjeng som var del av det tidligere Fossa dei Leoni fikk jeg et innblikk i hva Baresi betydde for generasjonene av Milanistas som fulgte han.. Her snakker vi om vanlige folk i 40-årene som stod utenfor en bokhandel i Milano i flere dager kun for å få muligheten til å hilse på han etter han ga ut en av selvbiografiene sine.
Veldig få spillere i fotballens historie har knyttet et sterkere bånd til fansen enn det Baresi gjorde. I Milan er det ingen over eller ved siden av han her..
Hvil i fred🌹