top of page

Klubbhuset

Offentlig·7 medlemmer

Produktfotografering och e-handel i Stockholm

Jag har nyligen börjat se över bilderna i vår webbutik eftersom sortimentet har vuxit ganska snabbt det senaste året. När man lägger till fler produkter märker man direkt hur ojämn bildstilen kan bli, särskilt om man fotograferar själv. Under min sökning efter mer strukturerade lösningar hittade jag information på www.studio1.se och fastnade för hur de presenterar sitt arbete kring produktfotografering för e-commerce. På sidan finns tydliga menyer som Kundcase, Studio, Team och Priser, vilket gjorde det lätt att förstå hur de arbetar. Jag såg även att de visar olika kategorier som smycken, skönhet, sport och hem, vilket kändes relevant för många typer av butiker. Det verkar som att de jobbar både med rena produktbilder och med modellfotografering beroende på behov. Jag funderar dock på hur processen fungerar i praktiken när man har många SKU och olika format att anpassa. Är det någon här som har erfarenhet av att arbeta med en studio som fokuserar just på e-handel?

14 visninger

Vi har haft liknande utmaningar med att skapa en enhetlig bildstil för vår e-handel och insåg att det kräver mer planering än man först tror. På deras sida beskrivs att de arbetar med både små och stora produktkataloger, vilket är relevant när man har många artiklar. Jag lade märke till att de nämner anpassning av bildformat som 1:1, 4:5 och 16:9, något som är viktigt när bilder används i olika kanaler. Dessutom skriver de om retusch och om att skapa tydliga riktlinjer för hur produkterna ska presenteras visuellt. Det finns också information om hur filer levereras och hur arbetet kan kopplas till kundens SKU-struktur och e-commerce system. I deras Kundcase visas exempel från flera branscher, vilket ger en bild av hur varierade projekten kan vara. För vår del var det avgörande att processen från planering till färdiga bilder var tydligt beskriven. Det underlättade när vi behövde strukturera om hela vår bildproduktion.

medlemmer

• Maruvs Maruvs
    Maruvs Maruvs
  • Milan Norge
  • Madina Tarin
    Madina Tarin
  • werder werder
    werder werder
  • Steven Lon
    Steven Lon

© 2012 Milan Norge 

bottom of page