Hjemmepublikumet svikter



For tredje sesong på rad selger Milan færre enn 20 000 sesongkort – og i år havner man på det laveste antall solgte siden Berlusconi tok over klubben.

Det er ikke bare resultatene som har uteblitt fra San Siro de siste årene – også publikum har begynt å holde seg borte. Ifølge fredagsutgaven av Gazzetta dello Sport er det kun blitt solgt 12 767 sesongkort til årets sesong – noe som er det klart laveste under Silvio Berlusconi.

Siden 86-87 sesongen har Milan solgt:

  1. Over 70 000 sesongkort én gang

  2. Mellom 60- og 70 000 sesongkort to ganger

  3. Mellom 50- og 60 000 sesongkort seks ganger

  4. Mellom 40- og 50 000 sesongkort elleve ganger

  5. Mellom 30- og 40 000 sesongkort  fire ganger

  6. Mellom 20- og 30 000 sesongkort fire ganger

  7. Mellom 10- og 20 000 sesongkort tre ganger (tre siste sesongene)

Når man ser på utviklingen de siste årene finnes det all mulig grunn til bekymring. Mangelen på resultater, trenere som kommer og går, ikke minst fravær av de store stjernene – grunnene kan være flere og dette bør være noe de nye eierne tar på høyeste alvor. Det sies at klubben har millioner av fans i Kina – dessverre så viser det seg i liten grad på San Siro en lørdagskveld i møte med Chievo og Pescara. Slik det er nå er det kun mot rivalene Inter og Juventus at man greier å fylle opp mektige San Siro. Ser man på Juventus, så har de i år solgt 29 300 sesongkort, noe som utgjør ca. 70% av kapasiteten på Juventus Stadium, mens Milans sesongkortsalg utgjør stusslige 16% av kapasiteten på San Siro – noe som gjør at man kan stille seg spørsmålet: Er tiden på San Siro forbi? Kanskje bør en ny og moderne stadion med lavere og mer realistisk tilskuerkapasitet være øverst på prioriteringslisten til Sino-Europe Sports når de tar over – planene og tegninger ligger jo forsåvidt allerede klare – det er tross alt ikke mer enn et år siden Barbara Berlusconis drøm om ny stadion var i ferd med å bli realisert.

0 visninger

© 2012 Milan Norge